Publicerad den Lämna en kommentar

Prioritera din egentid när barnen har aktiviteter

När sonen började med gymnastik efter sommaren var tanken att få kvalitetstid ihop en stund (kan behövas med en aktiv lillebror). Vi brukar cykla (ibland springer jag) dit ihop, vilket är mysigt i sig. Vi kan prata i lugn och ro. Vi såg rådjur och ekorrar en gång, och tankar ”bensin” inför nästa uppförsbacke genom att cykla genom vattenpölar.

Första gången fick föräldrarna vara med, men nu väntar vi utanför vilket innebär 30-40min egentid. Många föräldrar sitter och slösurfar i mobilen eller jobbar med datorn, men här kommer ett gäng tips på hur du kan fylla på med energi under egentiden :

  1. Läsa en bok/tidning
  2. Lyssna på ljudbok/podcast
  3. Hitta en fin plats och njut av vädret (ta på varma kläder att inte kylan blir hindret)
  4. Ring någon som du velat ringa sedan länge
  5. Ta på dig träningskläder du med och ta en löprunda under tiden. Jogga lugnt eller kör ett intervallpass när tiden är för kort.
  6. Ta på träningskläder och träna i naturen, på skolgården, lekplatsen eller nära en bänk där man kan göra många fina övningar.
  7. Är det simskolan, kolla om inte du kan simma själv under tiden.

De första 4 tillfällena valde jag punkt 1-4, men i dagens höstväder lockade en löprunda i fin och sval luft.

Lämna ett svar