Publicerad den Lämna en kommentar

Alla ska kunna använda sitt friskvårdsbidrag där de har mest nytta av det!

Erbjuder du friskvårdstjänster, jobbar inom HR eller har Epassi på jobbet? Läs gärna vidare.

Jag brukar inte lägga upp den här typen av inlägg, men ibland behövs det tyvärr.

Motionskicken har länge varit ansluten till friskvårdsportalen Epassi (tidigare även Actiway) och anledningen att jag delar inlägget här är att jag upplever deras modell väldig begränsande för både arbetstagare som vill använda sitt friskvårdsbidrag samt oss friskvårdsaktörer. För visst vill vi främja hälsa och låta anställda använda sina friskvårdsbidrag där de har mest nytta av det?

Portalen ska göra det lättare för arbetsgivarna att hantera friskvårdsbidrag genom centralisering, men samtidigt leder detta till ett begränsat utbud av tjänster då Epassi officiellt enbart tillåter att friskvårdsbidraget används hos de aktörer som är anslutna till dem. Detta leder till snedvriden konkurrens då de anställda inte längre kan välja fritt vart de vill använda sina friskvårdspengar, samtidigt som friskvårdsaktörerna känner sig tvungna att gå med i Epassi och betala en hög andel av inkomsten till dem för att inte tappa kunder.

När jag kontaktade Epassi för att påpeka detta och framföra en önskan om att anställda ska kunna lämna in kvitto från ej anslutna friskvårdsaktörer, så som det funkar hos andra friskvårdsportaler, så fick jag till svar att det inte funkar. Efter lite sökning på nätet hittar jag dock info om att det ÄR möjligt att skicka in kvitton om friskvårdsleverantören inte är ansluten till Epassi. Detta är dock något som arbetsgivaren måste betala extra för. Hur kan detta vara ok?!
Friskvårdsbidraget är väl tänkt för alla och för att användas där individen får den träning/friskvård han eller hon vill ha.

Efter ovan nej från supporten så får jag en direktlänk från en av mina kunder till en FAQ (på Epassis hemsida!) om hur man lämnar in kvitton (https://www.epassi.se/sv/anstalld/friskvard/faq/kvitto). Denna länk är dock dold på alla sätt. Går inte att söka efter på nätet och när man går till huvudmenyn i FAQ:n (www.epassi.se/sv/anstalld/friskvard/faq) så syns den inte heller bland alternativen. Det hela börjar kännas väldigt skumt. Istället så hänvisar den synliga FAQ:n till att man ska tipsa Epassi om en önskad leverantör inte är ansluten för att Epassi ska ta kontakt med dem för att få med dem som ansluten leverantör, för att få sina procent.

Detta är min sammanfattning av erfarenheten med Epassi och Motionskicken lämnade Epassi vid årsskiftet då jag inte kan stå bakom ett sådant företag. Att jag postar detta inlägg är för att fler friskvårdsleverantörer ska få information om att det faktiskt går att låta kunder använda friskvårdsbidraget via Epassi utan att behöva vara ansluten och att fler anställda (där arbetsgivaren har valt Epassi) ska få info om att de kan använda sitt friskvårdsbidrag även hos aktörer som inte är anslutna till Epassi (en förutsättning är att arbetsgivaren har lagt till kvittofunktionen, vilket flera stora aktörer som t.ex. VGR, Mölndals Stad, Volvo Cars och Chalmers har👍)

Så till dig som är friskvårdsleverantör och ansluten till Epassi; överväg om det är värt kostnaden!
En annan sak att ha i åtanke är att uppsägningstiden är ett helt år! Jag hade tur att ha gått med innan 2020 och för alla som gått med innan 2020 var uppsägningstiden bara 3 månader.

Till dig som jobbar på ett företag som har Epassi: Tipsa HR om detta och försök få dem att lägga till kvittofunktionen. Förhoppningsvis blir det standarden framöver så att du och dina kollegor själva kan välja vad ni vill använda era friskvårdspengar till.

Har ni Epassi på jobbet? Kolla i så fall om din arbetsgivare har lagt till kvittofunktionen.

Kommentera gärna om de har kvittofunktionen eller ej.

Lämna ett svar